Foto: Mariska Brugman

Het Nederland Marionettentheater speelt De Toverviool (4+)

Het Nederlands Marionettentheater is een familietheater dat in 1923 in Amsterdam werd opgericht door Bert Brugman en nu wordt geleid door zijn kleindochter Mariska. Sinds 1923 zijn er duizenden voorstellingen gespeeld voor volwassenen en kinderen in binnen- en buitenland. Het theater was ook de maker van de allereerste kinderserie op TV, Dappere Dodo (1955-1965).

Het verhaal van De toverviool werd geschreven door Graf Franz von Pocci (1807-1876), die bekend werd als dichter, bewerker van sprookjes, illustrator, componist en poppenspeler. In 1935 maakte Werner Egk er een opera van. In een bewerking van het verhaal door het Nederlands Marionettentheater speelt de muziek een grote rol.

In het verhaal wordt Wammes weggestuurd omdat hij heel erg lui is. Grietje die verliefd op hem is geeft hem stiekem wat eten en een muntje mee. In de bergen krijgt Luie Wammes in ruil daarvoor van een bergfee een viool die vanzelf kan spelen en mensen laat dansen, lachen, huilen, slapen en zweven. Ook belooft ze hem dat hij ooit met Grietje zal mogen trouwen. Al experimenterend met zijn toverviool gaat er dan van alles mis. Hij wordt onder andere beschuldigd van diefstal en van het laten zweven van een meisje naar de maan en belandt in de gevangenis. Hoe zal dat aflopen? Wordt het ‘eind goed al goed’ en mag hij dan met Grietje trouwen?

De voorstelling duurt ca. 55 minuten

Bekijk hier de trailer

12 september 2021 om 11:00

Entree ( Inclusief koffie, thee, limonade ):