Cacha Mundinho Quartet

‘wereldmuziek van wereldklasse’

Het Cacha Mundinho Quartet is spontaan ontstaan in de covid-19 periode tijdens jamsessies van bevriende muzikanten die in dezelfde wijk wonen en de tijd namen om nieuwe muzikale inspiratiebronnen aan te boren. De basiscomposities zijn van vocaliste/gitariste Joana Almeida, aangevuld en verrijkt met de inbreng van percussionist Sjahin During en musici Maripepa Contreras en Felix Hildenbrand.

De naam Cacha Mundinho komt uit het creools van Kaapverdië en betekent ‘vang een kleine wereld’.  Het kwartet neemt ons mee op een wervelende wereldreis door de klanken en ritmes van Portugal, de Kaapverdische eilanden en Brazilië.

Almeida woont sinds dit jaar in Amsterdam. Ze is de eerste vrouwelijke, klassieke fado gitarist in Portugal en componeert in het Portugees, geïnspireerd door de fado en traditionele Portugese troubadourliederen maar met een onmiskenbaar eigen en actuele signatuur. Elementen uit Kaapverdiaanse en Braziliaanse muziek worden gecombineerd met de improvisatorische wendbaarheid van de betere jazz.

Aangevuld met Maripepa Contreras op hobo en duduk biedt het Cacha Mundinho Quartet een unieke sound. Maripepa komt oorsponkelijk uit Spanje, maar bleef hier wonen na haar opleiding aan het Amsterdamse Conservatorium. Ze werkt met musici als Orquesta de Córdoba, Metropole Orkest, Marmoucha Orchestra, Jorge Pardo, José Mercé, Gerardo Núñez, Ronald Snijders, Michael Moore.

Felix Hildenbrand (Duitsland) op contrabas is al vele jaren in Nederland en elders actief in de jazz- en wereldmuziek, en werkte met fado-zangeres Maria de Fátima, jazzgitarist Anton Goudsmit, trompettist Eric Vloeimans en saxofonist Efraïm Trujillo.

Sjahin During (Turkije/Nederland) is de percussionist en co-initiatiefnemer van dit gezelschap. Hij is onder andere bekend van Arifa & Namibian Tales.

13 maart 2022 om 15:30

Entree ( Inclusief koffie en thee ):