Foto: Raoul Limpens

Canto Ostinato door Tobias Borsboom en Yukiko Hasegawa

Canto Ostinato van de Nederlandse componist Simeon ten Holt (1923 – 2012) is na de première op 25 april 1979 in de Ruïnekerk in Bergen uitgegroeid tot een absolute klassieke hit. Van de muziek gaat een hypnotiserende werking uit. In traditionele klassieke muziek spelen ontwikkeling, climax en opbouw een hoofdrol. Bij Ten Holt draait het om het moment, het ondergaan, de variatie en de interactie.

De Canto Ostinato bestaat uit secties met en zonder herhalingstekens. De uitvoerenden bepalen zelf wanneer ze naar de volgende sectie gaan en kiezen ook speelwijze, dynamiek, en varianten. Dat maakt elke uitvoering uniek. Simeon ten Holt, die teruggetrokken leefde in Bergen, zei zelf over deze muziek: “Het is de nostalgie van het vreemdelingschap. Heimwee naar een utopie misschien. Naar het land van de beminden. Naar de wereld waar de mensen geen roofdieren voor elkaar zijn.

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat Simeon ten Holt werd geboren. Dat is een extra mooie gelegenheid om de Canto hier uit te voeren. Het stuk wordt gespeeld op twee vleugels door de jonge en virtuose pianisten Tobias Borsboom, en Yukiko Hasegawa.

Tobias, pianist met ‘een juweel van een toucher’ (Trouw), speelt als winnaar van de Dutch Classical Talent Award sinds 2015 in de concertzalen van Nederland. Hij is een veelzijdig en creatief musicus, die ook graag samenwerkt met andere theater- en kunstvormen. In 2018 is hij samen met pianoduopartner Yukiko Hasegawa uitgekozen als Shizuoka no Meishu-tachi (Meesters of Shizuoka) in Japan.

Yukiko Hasegawa staat bekend om haar verfijnde en gevoelige muzikaliteit met een diep begrip van de vele verschillende stijlen in haar repertoire. Ze is geboren in Hamamatsu (Japan), behaalde haar Masters Degree (2011) piano aan het Conservatorium van Amsterdam en is een veelgevraagd pianiste in binnen- en buitenland.

Het concert begint om 15.30 uur en duurt tot ca. 17.00 uur (zonder pauze).

22 oktober 2023 om 15:30

Entree ( inclusief koffie en thee ):