Een nieuw begin – Solo optreden van flamencogitarist Eric Vaarzon Morel

Begin jaren tachtig kwam een Hollandse jongen in het diepste zuiden van Spanje aan met niet veel meer dan zijn gitaar. In het verblindende licht van Andalusië vond hij langs gortdroge paden zijn weg. De stegen en cafés van Sevilla werden zijn thuis, de flamenco zijn taal. Eenmaal terug zag hij de pracht van de bevroren rietkragen aan de Hollandse horizon en wist: ik ben een waterdrager. Ik zal de kurkeiken op de Andalusische vlakte met mijn muziek besprenkelen, de jasmijnbomen laten bloeien en de Spaanse warmte mee terug nemen naar mijn land onder zeeniveau.

Eric Vaarzon Morel is een authentieke en veelzijdige flamencogitarist, theatermaker en componist die al tientallen jaren de sterren van de hemel speelt. ‘Een musicus die met zijn rechterhand het geluid van een kudde dravende paarden uit zijn gitaar oproept en met de linker een lenteblaadje aan de boom laat ritselen’ (Het Parool 2006). Hij heeft zijn muzikale leven gewijd aan de ritmische en intrigerende flamenco met zijn mengeling van liefde, smart, verlangen, dood en het genieten van de schoonheid van de dingen. Tegelijkertijd staat hij altijd open voor andere muziekculturen: pop-, jazz en klassieke muziek.

Het begeleiden van jong talent als docent aan het conservatorium van Amsterdam stimuleerde zijn verdere ontwikkeling als componist en arrangeur. Tijdens de stilte van de coronapandemie brachten ontmoetingen met jonge topmusici een nieuw begin, een bundeling van andere muzieksoorten, musica nueva. Het concert van vandaag staat in het teken van dat nieuwe begin. Eric Vaarzon Morel speelt veel nieuwe stukken en vertelt tussendoor op anekdotes met af en toe een gedicht.

Het concert begint om 14.30 uur en duurt tot 16.30 (met een pauze).

27 februari 2022 om 14:30

Entree ( Inclusief koffie en thee ):
€ 17,50 ( normaal )