Entre Los Arcos: van flamenco tot bossa nova en rumba

De Amsterdamse muziekgroep Entre Los Arcos werd in 2019 opgericht door flamenco-gitarist Bart van Uden en drummer en percussionist Jaco Benders. Bart studeerde klassiek gitaar in Zwolle en flamenco aan het conservatorium van Amsterdam bij Eric Vaarzon Morel. Hij rondde in 2008 zijn studie af bij Paco Peña en Ricardo Mendeville in Rotterdam.

Jaco begon ooit zijn muzikale loopbaan als jeugdige trommelaar bij een tamboerkorps en ontwikkelde zich tot volleerde speler en leraar van West-Afrikaanse djembé-muziek en ritmes. Een bassist, Elias General, en zangeres Monica Barraza Madariaga, beiden afkomstig uit Chili, maakten vervolgens de groep compleet.

Vandaag is bovendien Jina Sumedi (accordeon) te gast. Ze is een veelzijdig muzikant, arrangeur en componist van onder andere muziek voor film en theater. Geïnspireerd door een veelheid aan muzikale tradities heeft ze concerten gegeven van Amsterdam tot Indonesië, Brazilië, Ghana, Korea en onder andere Spanje.

Entre Los Arcos ontleent zijn naam aan de oefenruimte op het adres Tussen de Bogen onder het spoor ten westen van het Centraal Station. Daar ontstond dit eigen levendige, warme en welluidende ‘world-fusion’ repertoire.

De groep speelt voornamelijk eigen composities, maar daarnaast ook bewerkte stukken uit de flamenco-traditie en het Latin-genre, waaronder Venezolaanse wals, Argentijnse tango en Cubaanse rumba.

Het concert begint om 15.30 uur en duurt tot ca. 17.15 uur (met een pauze).

26 mei 2024 om 15:30

Entree ( inclusief koffie en thee ):