Figaro, de kapper (‘barbier’), werpt zich op als bemiddelaar. In ruil voor veel goud helpt hij de graaf zich te vermommen als dronken soldaat. Wanneer Rosina’s voogd weigert de vermomde graaf binnen te laten, lopen de gemoederen hoog op. Meer succes heeft de graaf als hij het huis van Rosina bezoekt als vervanger van Don Basillio, Rosina’s muziekleraar. Het lukt hem zelfs enkele woorden met Rosina te wisselen terwijl de barbier dokter Barolo scheert. En Figaro doet meer: hij weet ook op listige wijze de balkondeursleutel van Rosina’s kamer te bemachtigen waarna hij, samen met de graaf, Rosina’s ontvoering beraamt.
Intussen hebben dokter Barolo, die op haar bruidsschat aast, en Don Basilio de graaf echter in zo’n slecht daglicht gesteld, dat Rosina besluit om niet de graaf maar haar voogd het jawoord te geven. Dankzij Figaro, die hier nog net op tijd een stokje voor weet te steken, komt het uiteindelijk toch nog net goed tussen graaf Almaviva en Rosina. Eind goed, al goed.
Voor deze fascinerende voorstelling van het Nederlands Marionettentheater worden de gerestaureerde originele poppen gebruikt die Bert Brugman in 1955 eigenhandig maakte. Brugman richtte het marionettentheater op in 1923. Sinds 2000 leidt zijn kleindochter Mariska het theater. De opera die u hoort is een opname uit 1958 met Maria Callas in de rol van Rosina. De recitatieven worden in het Nederlands gesproken.
Bekijk hier de trailer.