Foto: Geert de Jong

The Klezmer Society met Dos Klezmer Shifl

Naast levendige freylekhs-dansen speelt de Klezmer Society in dit concert langzame ‘Zay Gezunt’ stukken die je een goede gezondheid toewensen en een meeslepende Satmar Waltz, bekend van de Netflix serie ‘Unorthodox’. Ibernitsen, gecomponeerd door accordeoniste Erica Roozendaal, is een  muzikaal  pleidooi voor hergebruiken (recycling). Kowed to Beregovski eert een van de grootste klezmerpioniers. Speciaal voor dit concert in de Buiksloterkerk brengen de musici een ode aan Jiddisj Amsterdam Noord, over de Khazn (voorzanger) die steeds vanuit het centrum via de Oranjesluizen naar het sjoeltje (synagoge) in de Latherusstraat liep.

Een melodie zal nooit twee keer hetzelfde klinken bij The Klezmer Society. De schat aan spontane variaties en versieringen is eindeloos. In haar 15-jarig bestaan boekte The Klezmer Society grote successen in binnen- en buitenland. De groep bestaat uit Bert Vos, Iefke Wang, Erica Roozendaal en Eva van de Poll.

Bert speelt viool vanaf zijn zevende, studeerde later aan het Rotterdams Conservatorium en de Rubin Academy in Tel Aviv. Hij is de violist van het Carel Kraayenhof Quartet, werkt nauw samen met zangeres Shura Lipovsky en is concertmeester van het Maestro Jules Orkest.

Iefke voltooide in 2006 haar conservatoriumstudies viool, werd doctorandus in Cultuur-en Wetenschapsstudies aan Universiteit Maastricht en studeerde in Florence twee jaar aan de Scuola di Musica di Fiesole. Ze speelde in diverse orkesten en geeft les aan de Muziekschool Amsterdam.

Erica speelt vanaf haar achtste accordeon, behaalde een bachelor accordeon en bandoneon in Nederland en een master klassiek accordeon in Kopenhagen en Oslo. Ze richt zich op hedendaagse muziek, werkt samen met (jonge) componisten, treedt op als soliste en in ensembles als LUDWIG en Camerata RCO. Sinds 2015 is ze betrokken bij het Vancouver Intercultural Orchestra. Daarnaast geeft ze muziekles aan de allerkleinsten als PI-docent aan het koninklijk conservatorium.

Eva heeft zich na haar studie violoncello in Amsterdam en Zwolle toegelegd op hedendaags repertoire en wereldmuziek met haar ensembles Pavadita Tango Stringquartet, trio To be Sung en het Haytham Safia ensemble. Ook werkte ze mee aan (muziek)theater en dans en filmvoorstellingen, onder andere met theatergroep Plezant, The Lau en the Scene, en het Max Tak Filmorkest.

24 april 2022 om 15:30

Entree ( Inclusief koffie en thee ):